“We gaan samen de Nederlandse consument aan de bio-producten krijgen”

“We gaan samen de Nederlandse consument aan de bio-producten krijgen”

Nieuwbouw WeGrowOrganic officieel geopend

Bio-telers Thijs Geerse en Wouter Snippe vierden afgelopen vrijdag en zaterdag de opening van hun nieuwe bedrijf WeGrowOrganic. “Heel mooi om dit allemaal zo te kunnen doen. Het waren twee heel mooie dagen. We springen hiermee in het diepe en het is heel fijn om te ervaren dat mensen dat echt waarderen en hier respect voor hebben”, reageert Wouter. Vrijdag eind van de middag vond de officiële opening plaats, in het bijzijn van genodigden. Op zaterdag werd rond de opening een biologische vakbeurs georganiseerd, met als centraal thema ‘Innovatie in de biologische landbouw’.

Thijs en Wouter (foto rechts) hebben met WeGrowOrganic grote stappen gezet om de keten van ‘Field to Fork’ zo kort mogelijk te maken. Hoe ze dit hebben gedaan werd tijdens de open dag duidelijk. De nieuwbouw beschikt over moderne bewaar- en sorteerfaciliteiten. Vanuit het bedrijf gaan bio-producten rechtstreeks en jaarrond naar de eindafnemers in Nederland en Europa. “Het meest bijzondere is dat we het van teelt tot aan de supermarktverpakking opgepakt hebben. Met de nieuwe condensdroog-bewaring kunnen we jaarrond kwaliteit leveren. Met de opening hebben we onze missie duidelijk over kunnen brengen: we gaan er samen voor zorgen dat we de Nederlandse consument aan de bio-producten krijgen.”

Hiervoor is samenwerking binnen de keten noodzakelijk, benadrukt Wouter. “Er wordt al snel naar de producent gewezen, maar als je echt een verandering teweeg wilt brengen, zal je dit als maatschappij moeten doen. Daarom heb ik in mijn speech een oproep gedaan om het samen te gaan doen. We willen hier ook laten zien wat biologisch is en wat voor veranderingen er komen als je voor biologisch kiest. We moeten samen voor een langetermijnvisie gaan en met z’n allen investeren in het aantrekkelijk maken van het product.”

Het liep op zaterdag volgens Wouter de hele dag redelijk door qua publiek. “Qua drukte was het mooi verdeeld. Hierdoor hadden we goed de tijd om iedereen even te spreken.” Ook de beurs viel in goede aarde. “De eerste onkruidrobot trok bijvoorbeeld veel mensen. Tijdens de beurs kregen de bezoekers de kans om de innovaties in de biologische landbouw van dichtbij te bekijken. Zelf zijn we in 2001 in biologisch begonnen. In die tijd is er zoveel veranderd als het gaat om rassen en teelttechnieken. Hieraan zie je dat de bio-teelt een kraamkamer is van innovatie. Dit wilden we dan ook graag samen met onze partnerbedrijven op de beurs laten zien.”

Publicatiedatum: 
Auteur: Lenneke Pors-Schot
© AGF.nl